Chihuahuan

Det här är min första Chihuahua men jag måste hålla med  en annan valpköpare som sade att Chihuahuor är beroendeframkallande.
Förut trodde jag att det var en mesig, liten, rädd och frusen sak som mer var som en leksak.
Som tur är så lärde vi känna Mighty som idag är tre år och bästa vän med Milton.

Chihuahuan är en väldigt tuff hund tycker jag och Milton är inte det minsta rädd för något, utom dåligt väder.
Som alla korthåriga valpar är han lite frusen, speciellt om tassarna.
Men detta blir väl bättre med tiden, allt eftersom pälsen växer ut. Det är viktigt att vovven får härdäs för att den ska få bra päls, med riktigt med underull.

Ett absolut nej till kattlåda, det vet jag ingen uppfödare som godkänner. Redan namnet säger vad en kattlåda ska användas till.
Milton blev rumsren på 8 dagar så det är inte svårare att få en liten hund rumsren än en stor. Däremot kan hanarna som vuxna ha problem med att de markerar inomhus, speciellt om det finns tikar i närheten så ladda upp med snoppskydd som finns att köpa på Internet m.m.
Ska man ha fler än en så är två hanar eller två tikar det bästa alternativet.
Annars har man en hane som skvätter inomhus två-tre veckor, några gånger per år på gardiner, skor, väskor med mera
så länge tiken löper.
Dessutom så säljer många uppfödare inte tik om man har hane och tvärtom.
Är man intresserad av avel så är det bättre att låna en hane när det är dags.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0