Rottweiler

Det här är en annan favoritras som jag har haft förut.
Min första egna hund var en Rottweiler vid namn Canishedens Bilbo. Köpt från Annika och Ulf Brusell i Sandviken.
Kennelnnamnet var Canishedens.
Simon som jag valde att kalla honom var född 1986 och föräldrar till honom var Svarta Björns Goliat och SUCH Sara.
Tyvärr har det blivit en olycklig utveckling av rasen som det brukar bli när en ras blir populär. '
Populariteten kom 1988 när det blev ett kuperingsförbud.
Det som händer är att så kallade uppfödare dyker upp överallt och ser sin chans att tjäna en hacka ofta på väldigt dåligt material.
Är du  intresserad av rasen så vänd dig till en seriös uppfödare och vägra köp en valp eller vuxen hund utan stamtavla från Kennelklubben.
Du får inte en rottweiler med alla denna ras underbara egenskaper om du köper en blandras.
De flesta omplaceringshundar idag är ofta en blandning amstaff/rottis eller rottis blandat med annat.
De som köper en rottiskorsning är också ofta de som har blivit nekade att köpa renrasigt.

Seriösa uppfödare väljer sina köpare med omsorg för de är intresserade av rasen och vill ge den ett bra liv och behåller hellre valparna lite längre än att ta risken att valpen får ett sämre liv.
En rottweiler är en brukshund och ingenting för soffliggaren. Därför är det viktigt att du vet vad du ger dig in på när du köper en valp.

Kan du inte ägna flera timmar om dagen åt träning både mentalt och kroppsligt är den här rasen ingenting för dig.
Vänd dit INTE till en uppfödare på blocket som säljer oreggade valpar.
De så kallade uppfödarna har ofta ingen aning om hundens hälsotillstånd och bryr sig inte om hur mentaliteten på valparna blir. När du har gått därifrån med valpen så är deras ansvar över, till skillnad mot en uppfödare som är seriös och också har ett ansvar och intresse sedan du har köpt valpen.

En valp som är oreggad är också utesluten från allt det som en renrasig hund får göra.
En seriös uppfödare vill inte begränsa sina valpar till en mindre aktivt liv. En rottweiler är gjord för att jobba ordet "bruks" betyder "nytta". Det är en hund som kan göra mycket nytta om den får syssla med det som den är framavlad till.
Själv är jag för ett förbud på oreggade valpar för om man är så intresserad av avel, varför föda upp om man inte ens får föda upp renrasigt????

Den som föder upp oreggat har som regel begått allvarliga brott som strider mot Kennelklubbens regler och då kan man ju undra varför man ska köpa deras valpar. Det är inga människor som bryr sig om hundar utan bara pengar.

Kvällstidningarna är också snabba med att skriva ner vissa raser. De har inget intresse i att föra fram fakta utan endast för att skapa rubriker. Den här rasen utmärker sig inte mer än andra utom i just kvällstidningarna.
Är det en korsning med ett litet stänk av rottis i så skriver man rottweiler.

Ni som köper oreggade rottisar är med och ödelägger rasens framtid. De gånger som det händer olyckor med den här rasen är det till 100 % korsningar det handlar om.
Jag lider med alla uppfödare som kan få flera års arbete försört pga en enda tidningsartikel.

Bra böcker att läsa INNAN man köper en rottis är: "En rottweilers försvarstal" av Åsa Tova Bergh, hon bor för övrigt i Näsåker utanför Sollefteå.
och Boken "Rottweiler" av Ulla Barvefjord.


Förhoppningsvis kommer Milton inom en snar framtid att ha en rottiskompis att leka med och som han kan styra och ställa över här hemma. Att Milton blir den som får övertaget är jag fullständigt övertygad om eftersom han har den personligheten och dessutom kommer att vara äldst.

Jag är beredd på att jag kommer att få en massa spydiga kommentarer efter det här inlägget men det struntar jag i eftersom jag är väldigt kunnig när det gäller det här och aldrig till skillnad från många andra skulle skriva något som jag inte vet ett dugg om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0